Doorgaan naar artikel

Impulsdebat

Groen gaat op zoek naar ideeën en concrete voorstellen die onze maatschappij vooruit helpen. Deel jouw idee, stem op andere inzendingen en bepaal mee de richting van ons Impulscongres.

84 gevonden resultaten

  1. Duurzaam reizen in al zijn facetten

    De toeristische sector is één waar bijna iedereen gebruik van maakt (en gebruik van kan maken) en een grote werkverschaffer (320 000 jobs in de rechtstreekse en onrechtstreekse tewerkstelling). De sector biedt aan vele mensen de kans om hun horizon te verruimen, te ontspannen en geeft tegelijkertijd ook werkgelegenheid.

    Echter om dit op termijn te kunnen blijven garanderen, is het belangrijk dat ook deze sector duurzamer te werk gaat.

    Omdat de sector in zijn geheel te groot is om eenduidige voorstellen te doen, splits ik het hier op in "inkomend" en "uitgaand" toerisme.

    Uitgaand toerisme:
    Reizigers moeten aangemoedigd worden om…

    2 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  2. Massaal industriële cannabis inzetten en medische cannabis legaliseren!

    cannabis = food, fiber, food, paper, medicine! Deze geniale plant heeft gigantisch veel duurzame toepassingen en kan effectief onze wereld redden! medicinale cannabis legaliseren zowel thuis als beschikbaar stellen in de apotheek! Medicinale cannabis kan bij honderden zware ziekten zoals kanker, ms, pijn, ...geniaal ingezet worden en miljarden besparen in onkosten voor ziekten!

    8 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  3. Energie Transitie Fonds opstellen met CO2 bijdrage van iedereen.

    Laat iedereen betalen voor zijn CO2 of andere broeikasgasproductie. De CO2 bijdrage kan bepaald worden door de marktprijs voor CO2 en de bekende conversiefactoren (1kwh electr= .7kg CO2....). Het fonds kan gebruikt worden voor de transitie van fossiele naar duurzame energiebronnen te versnellen.

    9 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  4. Ecotaks van onder het stof halen

    Het loopt uit de hand met zwerfvuil en meer bepaald met blikjes.
    Hef zo dringend als mogelijk een soort ecotaks op blikjes of werk met statiegeld.

    24 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  5. Verbondenheid

    Als oudere wil ik me naar lichaam en geest zo lang mogelijk goed voelen. Want wie goed in zijn vel zit, blijft meestal ook langer gezond. En omgekeerd.
    In mijn omgeving wil ik andere creatieve en maatschappij betrokken senioren kunnen ontmoeten, die hun wijsheid en kennis willen delen, zodat we samen een of ander zinvol project kunnen opzetten. Als dat ook nog onze buurt of gemeente ten goede komt, is dat mooi meegenomen.
    Wanneer ik fysiek niet meer, of nog maar moeilijk uit mijn kot kan komen, wil ik beroep kunnen doen op betaalbare hulp, zodat ik zolang mogelijk mijn…

    11 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  6. Naar een paradigma van 'ik win, dus jij wint'

    Naar een paradigma van 'ik win, dus jij wint'. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is kiezen met je hart voor dat wat het beste is voor jezelf én de wereld.

    De autoloze zondagen waren een teken aan de wand. Hoe je het ook draait of keert, zij betekenden het einde van een tijdperk: dat van de wilde ondoordachte welvaart. Kinderen spelen weer in de straten, mensen zeggen elkaar weer goeiendag, \'s nachts zien wij weer sterrenhemels in plaats van een rosse, doodse gloed. Waarden die verloren schenen: stilte, soberheid, rust bleken ineens weer waar en beleefbaar te…

    3 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  7. Roerende voorheffing op inkomens uit vermogen.

    De beste manier om de belasting op inkomsten uit vermogens ( intresten en dividenden) te innen is door de roerende voorheffing van 25% te innen op het moment van de betaling door de bank. Dit is eenvoudig, eerlijk en transparant. Dit moet gelden voor alle inkomsten, intresten op spaarboekjes, obligaties, kasbons, enz.
    Wanneer de overheid bepaalde inkomste wil vrijstellen van belasting, kan dit door bij de belastingsaangifte de terugbetaling aan te vragen.
    Op deze manier kan men ervoor zorgen dat niemand "vergeet" om de belastingen aan te geven. Door dit systeem in te voeren kan de overheid op het einde…

    24 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  8. Het verschil in benadering

    Wanneer zich een probleem stelt, is er de tendens om het negatief te benaderen. Men denkt aan boetes, belasten, afschaffen, verbieden. Louter repressieve maatregelen neigen echter naar symptoombestrijding, want het effect blijft doorgaans oppervlakkig. Het vormt zelden een aanleiding tot verbetering, tot correctie van het eigen handelen. Berekend gedrag, waarbij men bijvoorbeeld enkel te snel rijdt waar de pakkans klein is, kan men bezwaarlijk inkeer noemen. Het leidt al te vaak tot een krom getrokken ethiek: het probleem ligt niet bij mijn handelen, maar bij het feit dat men er mij op heeft betrapt.

    Naast de talloze wetten en regels…

    3 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  9. Hersteldiensten voor duurzame toestellen en producten

    Massaproductie moet het hebben van steeds meer en groter consumptie en veroorzaakt daardoor veel verspilling en afval.
    Er zou moeten nagedacht worden over een systeem dat bedrijven beboet als ze producten op de markt brengen die nodeloos snel stuk gaan (ik las recent dat daar bewust zwakke schakels voor in een toestel gestoken worden zodat ze niet te lang meegaan). Als bedrijven afgerekend worden op het feit dat hun producten te snel bij het afval terecht komen zullen ze dat soort praktijken wel laten. Tegelijk met duurzamer producten moet er weer werk gemaakt worden van hersteldiensten die ook (sociale) tewerkstelling…

    317 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  10. Duidelijk CO²-label voor voedsel

    Het is voor de consument niet altijd duidelijk wat de ecologische voetafdruk is van de producten die men koopt.
    Een herkomst staat er misschien wel op, maar veel mensen staan daar nog niet bij stil.
    Lamsvlees uit Nieuw Zeeland, fruit uit Zuid-Amerika, ....
    Als mensen duidelijk zouden zien welke ecologische impact het produceren, het transporteren, en het verpakken van een product heeft, zouden ze sneller geneigd zijn om voor de meer ecologische variant te kiezen.
    Fabrikanten zouden zo ook meer gestimuleerd worden om hun score zo laag mogelijk te houden.

    Het bepalen van deze scores zal misschien wel niet zo…

    106 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  11. Belast of subsidiëer voedsel op basis van ecologische impact en gezondheid.

    Een verschuiving naar een meer ecologische, gezonde en rechtvaardige verdeling van middelen in de landbouw. Dit zou een zeer sterke stimulans zijn om gezonder te eten en tegelijk uitstoot van broeikasgassen te beperken, en dit zonder extra middelen.

    Dit idee berust vooral op de volgende twee vaststellingen:

    • Er is een groeiend bewustzijn dat het dieet van de gemiddelde Belg of Europeaan best minder vlees en zuivel zou bevatten, en meer groenten en fruit. Dit zowel omwille van gezondheidsredenen als milieuredenen. Als illustratie van het tweede is er bijvoorbeeld het rapport 'Livestock's long shadow' van de FAO dat schat dat de…

    241 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  12. Groen licht voor voetgangers en fietsers apart van auto's

    Als voetgangers en fietsers samen groen krijgen aan de verkeerslichten terwijl alle auto's rood licht hebben, kunnen deze weggebruikers niet meer aangereden worden door afslaande auto's of vrachtwagens. Om tijd te sparen, kan je de voetgangers en fietsers in alle richtingen tegelijkertijd groen geven. Nu zijn er heel wat kruispunten waar je gewoon wéét dat er gewonden of doden gaan vallen door afslaande auto's, denk bijv aan de kruispunten van de A12.

    2 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  13. herinvoeren van nachttreinen

    Meer nachttreinen naar bestemingen in Europa = minder auto's en bussen = beter voor het milieu en veiliger (zie bv. Sierre)

    73 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  14. Auto-Fiets leenpad

    Overal moet een fietspad. Als de baan te smal is, moeten van beide auto-rijstroken een stuk rood geverfd worden als fietspad zodat het duidelijk is dat de fietser voorrang heeft. Indien er geen tegeligger is kan de auto rustig op het zwarte asfvalt-niet rode deel van de straat rijden, komt er een tegenligger, dan kan hij even het rode fietspad lenen. Nu is het andersom: de auto heeft het HELE zwarte asvalt voor zich en aangezien de straat te smal was voor fietspaden, zijn er zelfs geen streepjes stroken-fietspaden aangeduid en moet de fietser zich maar on-uitgenodigd en 2de rangs…

    5 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  15. meer open ruimte

    Volgens het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen moet de bestaande open ruimte behouden blijven. Dat is niet goed genoeg. Vlaanderen is volgebouwd en lelijk. We moeten ervoor zorgen dat er open ruimte bijkomt, dat de lintbebouwing geleidelijk aan verdwijnt en dat mensen compacter gaan wonen. De bestaande huizen zijn niet voor de eeuwigheid gebouwd. Kunnen we lintbouwhuizen op termijn, wanneer ze uitgeleefd zijn, niet onteigenen en afbreken en vervangen door compactere (passief)woningen? Zo komt er plaats vrij voor bossen en natuur en krijgen de komende generaties weer een mooi land om in te wonen.

    118 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  16. zie commentaar

    Alhoewel ik momenteel op pre-pensioen ben (officieel pensioen vanaf 1 mei 2014) hou ik me nog veel bezig met de milieu problematiek omtrent mobiliteit, en vooral omtrent hybride en electrische voertuigen (ivm batterijen). In die hoedanigheid heb ik nogal wat directe contacten met DG Environment van de EU Commission en met het EU Parliament.
    Ook de laatste 17 jaar van mijn loopbaan waren volledig gericht op de milieu problematiek rond voertuigen – ik was director Environment & Corporate Citizenship bij Toyota Motor Europe in Brussel.

    Nu dat ik wat meer tijd heb voor andere dingen, wil ik me nu actiever…

    3 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  17. fietspad op eigen rijbaan

    Daar waar er plaats is krijgt de fietser een eigen fietspad, tegenwoordig steeds breder, dat is een goede zaak. Eens in de stad of dorp moet de fietser zich mengen en zich assertief opstellen, dat lukt niet altijd en kan zeer gevaarlijk zijn. Zorg voor een brede strook, verhoogd en in een andere kleur, zelfs op een dorpsweg waar je met moeite met 2 auto's kunt passeren. Gebruik de fietsinfrastructuur als vertrager en niet de fietsgebruiker. Indien je met de wagen over een duidelijk aangeduid fietspad moet rijden waar de fietsers een rijbaan krijgen bijna zo breed als de voor…

    140 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  18. Verfrissings fonteinen en waad-vijvers bij hete zomers

    Om ons leven aan te passen aan de meer en meer voorkomende extreem warme zomers, stel ik voor dat op elke 2e hoek van de straat een verfrissings-fontein - doorloop fontein gezet wordt en alle vijvers in parken aangepast worden zodat ze op een hete zomer omgevormd kunnen worden tot waad-vijvers voor de mensen.

    2 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  19. Geef producten een MVO en ecologische voetafdruk-score en belast ze daar op.

    Neem bvb. boontjes. Je kan ze kopen,het ganse jaar door, dikwijls goedkoper dan inlandse seizoensgroenten en zeker goedkoper dan inlandse bonen. Dit zou gewoon niet mogelijk mogen zijn. Gekweekt, geplukt en verpakt in landen waar eigen voedselproductie ondermaats is, werkomstandigheden beneden alle peil, (honger)lonen die niet toestaan om de levensomstandigheden te verbeteren, overgevlogen en dan nog per vrachtwagen verdeeld. En toch goedkoper dan hier. Dit geldt trouwens ook voor de (massa)producten van wagens tot GSM's, garnalen tot koffie. Productie verlaat ons land. Reden: wij zijn te duur, onze lonen zijn te hoog.
    Wees eerlijk. Transport is te goedkoop: de kosten…

    41 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  20. Werken aan de negatieve aspecten van de huidige vormen van hernieuwbare energie

    Twee van de huidige hernieuwbare energie bronnen, wind en zonne-energie, zijn de laatste maanden veelal op negatieve wijze in de media verschenen - overgesubsidieerd, alleen voor de rijkere bevolking, een belasting voor het elektriciteitsnet, pieken in de productie stemmen niet overeen met het verbruik en zo verder. Voor de mensen zich weer achter deze zo noodzakelijke technologieen kunnen scharen (en open staan voor hun subsidiering), moet er ingezet worden om bijvoorbeeld productie en verbruik naar elkaar te brengen. Persoonlijk denk ik dat dit zou kunnen door (verder) onderzoek naar opslag. Indien deze opslag bovendien lokaal zou kunnen zijn (dicht bij…

    112 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  • Ziet u uw idee niet?

Feedback en Kennisbank