Doorgaan naar artikel

Impulsdebat

Groen gaat op zoek naar ideeën en concrete voorstellen die onze maatschappij vooruit helpen. Deel jouw idee, stem op andere inzendingen en bepaal mee de richting van ons Impulscongres.

30 gevonden resultaten

  1. (top)lonen begrenzen

    Een van de vele dingen die ik in onze samenleving bizar vind, is het feit dat men geen grenzen stelt aan het zichzelf toekennen van lonen en bonussen. Ik denk daarbij aan mensen zoals Jean Luc Dehaene, Pierre Mariani en Jean-Laurent Bonnafé die de voorbije jaren een massa geld konden binnenrijven zonder dat daar enige vorm van protest bij kwam kijken.
    Ook heel wat voetballers behoren tot de groep van extreme verdieners, die nu niet zo'n geweldige meerwaarde brengen aan onze samenleving.
    Dus mijn voorstel: begrens gewoon het bedrag dat een mens per jaar mag verdienen op bvb. 100.000 euro.…

    25 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  2. Maatschappelijke en financiële erkenning voor thuisblijvende jonge moeders/vaders

    In plaats van overal crèches vol te steken en bij te bouwen en (financiële) oplossingen te bedenken voor opvang voor kinderen, heeft er al eens iemand gedacht aan deze oplossing?
    Misschien kunnen we moeders en vaders zélf voor hun kinderen laten zorgen? Of klinkt dit echt zo compleet absurd?
    Momenteel krijgen moeders die beslissen om voor een bepaalde tijd thuis te blijven (en dan heb ik het vooral over vrouwen die langer dan 6 maanden willen thuis blijven - dus nog minstens 2 jaar te gaan tot de eerste schooldag) om voor hun kinderen te zorgen geen enkele maatschappelijke erkenning…

    36 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  3. Politici moeten deeltijds betaald worden

    Zoals in Zwitserland: echte democratie

    8 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  4. Loon voor huis-m/v

    Natuurlijk begrijp ik de noodzaak om mensen uit de werkeloosheid te helpen. Niet alleen vanuit een economisch, doch ook een menselijk standpunt. We leggen echter te veel de nadruk op het rechtsreeks bijdragen aan de economie door 'te gaan werken'. En het systeem heeft ertoe bijgedragen dat tegenwoordig beide partners buitenshuis moeten gaan bijdragen aan de kille economie om te kunnen rondkomen. Ik mis respect voor de partner die bewust wenst thuis te blijven om voor het gezin te zorgen. Dit is een pleidooi om een vergoeding en alle rechten die een werknemer heeft, toe te kennen aan de huisman…

    18 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  5. Ons pensioensysteem

    Politici willen de pensioenleeftijd opdrijven, wat naar mijn mening nogal paternalistisch is.
    Waarom mensen niet wat meer autonomie geven bij het bepalen van hun pensioenleeftijd, waarbij het pensioenbedrag vanzelfsprekend wordt aangepast aan het moment van op pensioen gaan?

    11 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  6. Een volledige loopbaan na een aantal werkuren

    Het wettelijk pensioen wordt thans berekend op een aantal gewerkte jaren. Mijn idee is om het werkuur als basis te nemen en dat al vanaf het begin van een 'carrière', bijvoorbeeld de studentenjob. Elk uur dat effectief gewerkt wordt zou aanleiding moeten zijn om een eigen bijdrage aan de pensioenkas te betalen. Elk uur waarop bijdrage betaald is telt mee voor de berekening van de pensioenrekening. Bij het bereiken van een (door de sociale partners vastgesteld) aantal 'pensioenuren' heeft men recht op het wettelijke pensioen. Heeft men op 65 jaar onvoldoende 'pensioenuren', dan krijgt men een relatief pensioen, maar men…

    9 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  7. Overlevingspensioenen aan weduwen en weduwnaars vervangen door hogere wezenbijslag

    Het overlevingspensioen is ontstaan vanuit het idee dat aan vnl. weduwen (die meestal vroeger niet gewerkt hadden) een inkomen moest geboden worden zodat zij verder voor hun kinderen konden zorgen die wees geworden waren.
    In de huidige samenleving kunnen weduwen (en weduwnaars) evengoed blijven werken (of beginnen werken als ze voorheen een luxeleven hadden) en kan de wezenbijslag best verhoogd worden zodat zij (en ook gescheiden ouders waarvan de ex-partner overleden is) ondersteund worden omdat de kinderlast zwaarder doorweegt in een éénoudergezin. Momenteel worden éénoudergezinnen (waarbij één van de ouders van de kinderen overleden is na een scheiding) immers gediscrimineerd…

    3 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  8. Herorientatie tewerkstelling ambtenaren

    Ik zou voorstellen om ambtenaren enkel nog uit probleemgroepen te halen en enkel voor een bepaalde tijd: concreet zou ik vooral jongeren aantrekken om hen werkervaring te geven en 50+ers omdat ze anders moeilijk aan werk geraken. Dit zou ik doen aan een relatief lage verloning. Dit alles kan de overheidsfinancien helpen en tegelijk komen de zwakkere groepen aan bod. De sterkere groepen kunnen normaal wel een job vinden in de prive.

    5 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  9. De werkloosheidsval uitschakelen

    Om te vermijden dat mensen decennia lang (en in sommige families kan dat generaties lang zijn) in de werkloosheid blijven hangen, zou men een krachtiger activeringsbeleid moeten hanteren, waarbij werklozen ofwel actief werkzoekend, ofwel opleidingvolgend, ofwel vrijwilligerswerk zouden moeten doen.
    Ook zou men werkloze jongeren heel actief moeten aanmanen om niet in de werkloosheidsval te trappen (een vervangingsinkomen krijgen dat nauwelijks lager is dan het minimuminkomen). Oudere werknemers daarentegen zouden kansen moeten krijgen om hun loopbaan rustig af te bouwen door deeltijds te gaan werken met een of andere aanmoedigingspremie, die het voor hen haalbaar maakt om zo toch actief…

    5 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
  10. Zie hieronder

    Pensioenleeftijdsbepaling lijkt me een medische aangelegenheid (op voorwaarde dat het controleerbaar blijft).
    In het licht van minder jobs voor meer mensen lijkt het billijker pensioen los te koppelen van al dan niet succesvol zijn op de arbeidsmarkt. Ik ben dan ook voorstander van een basisinkomen voor pensioengerechtigden.

    3 stemmen
    stem

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (Denken…)
    How important is this to you?

    We zijn blij dat je hier bent

    Log in om feedback te geven

    Ingelogd als (Afmelden)
2 Volgende →
  • Ziet u uw idee niet?

Feedback en Kennisbank