Zorg voor (nog) betere leerkrachten
Onderwijs is één van de krachtigste middelen om voor rechtvaardige en duurzame samenleving te creëren. En leerkrachten spelen de hoofdrol in het onderwijs. We moeten investeren in een betere lerarenopleiding en hogere eisen stellen. “In Zuid-Korea is de selectie uitermate streng. Enkel wie een absolute topscore haalt op het centraal examen mag beginnen aan een lerarenopleiding. Leerkrachten hebber er meer aanzien dan dokters of advocaten. Een gelijkaardig verhaal in Ontario, Canada: wie voor de klas wil staan, moet er op voorhand forse geloofsbrieven op tafel leggen. Goede resultaten zijn een noodzaak, net als ervaring met kinderen en jongeren door vrijwilligerswerk of inzet in een jeugdvereniging. In Finland, het mekka van de pedagogen, moet iedereen die lesgeeft een masterdiploma op zak hebben.” (DeMorgen, 6 juni 2013) In Vlaanderen zijn we ver van deze idealen. De instroom van de lerarenopleiding laat te wensen over in Vlaanderen. De leerkracht heeft het belangrijkste beroep in onze samenleving… Laten we daar ook evenveel belang aan hechten.
-
W. Dewitte schreef
Het onderwijs verdient lesgevers met visie, mensen die zich geroepen voelen om hun kennis en kunde met anderen te delen. De kwaliteit van hun opleiding is een onmiskenbare factor voor de kwaliteit van het onderwijs - de Finnen hebben het bij het rechte eind -, te meer omdat dit ervoor zal zorgen dat het beroep aanzien wint. De lerarenopleiding als het toemaatje, voor mocht het ooit van pas komen, zou zo verleden tijd kunnen zijn. Een deel van het aanzien gaat verloren omdat men het leraarschap vaak benadert als een plan B.
-
Stephan Fiers schreef
ik denk dat door de job van leerkracht aantrekkelijker te maken, je al een groot deel van het probleem kan oplossen.
hogere aantrekking => hoger aantal studenten => meer aanbod op de arbeidsmarkt => selecties kunnen strenger worden => verhoging van het niveau...
dit hangt natuurlijk samen met de afschaffing van het systeem van benoemingen om jonge en beginnende leerkrachten daadwerkelijk perspectieven te kunnen aanbieden.