Laat middelbare scholieren vroeg proeven van diverse studierichtingen of het nu ASO of TSO is
Maak alle ASO/TSO/... gelijk en geef in de eerste twee jaren van het middelbaar alle basisvakken uitgebreid (wiskunde, talen, wetenschappen,...). Op deze leeftijd zijn scholieren doorgaans nog meegaand en open genoeg om de stof zonder morren te verwerken, al dan niet met extra hulp. Verdeel klassen in kleinere groepjes om de stof intensiever en met betere begeleiding te kunnen verwerken. Laat vanaf het derde jaar meerdere keuzevakken uit ASO/TSO/... in het programma opnemen met een verplichting van een minimum aantal per semester. Laat scholieren zo proeven van alle mogelijke vakken die hen zouden kunnen interesseren ongeacht of het om theorie, techniek, administratie, verkoop of andere keuze gaat. Laat hen een jaar proeven en ontdekken waar hun sterke kant en interesse zit. Vanaf het vierde jaar kunnen zij dan verder gaan in een door hen samengesteld lessenpakket. Vanzelfsprekend blijft een minimum onderhoud van de basisvakken noodzakelijk in elk studiejaar. Wil een scholier die van techniek houdt en ook wel een boontje voor talen heeft een combinatie van beiden studeren, waarom niet ! Eens afgestudeerd zijn deze scholieren dan veel meer gemotiveerd om verder te gaan. Een beetje een bachelorsysteem maar dan in het middelbaar.
-
anoniem schreef
Dan moet je ook het negatieve imago van vb. een TSO-richting aan gaan pakken. Denk dat er genoeg kids zijn die graag een TSO-richting zouden volgen, maar van wie de ouders zeggen dat ze maar beter een ASO-opleiding moeten volgen. Kwestie van "een betere toekomst". Maar niet noodzakelijk een gelukkigere toekomst. We moeten bovendien ophouden absurde diploma's te eisen: een secretaresse kan haar job wellicht ook heel goed uitvoeren als ze "maar" een diploma middelbaar onderwijs heeft (afhankelijk van allerhande factoren natuurlijk, maar, zeg nu eerlijk, veel mensen zijn sowieso overgekwalificeerd voor de job die ze doen). We moeten waarde creëren voor mensen met lagere diploma's en stoppen deze mensen af te schilderen als mislukkingen. Hoe? Tja... Daar zal een mentaliteitsverandering voor nodig zijn, vrees ik!
-
Chris T schreef
Los van alle discussies rond ASO of TSO hou ik graag een pleidooi voor de 20 procent jonge adolescenten die 'uitvallen' en in het waterval-systeem terechtkomen. Mijn eigen dochter was er zo eentje en volgt nu met succes tweedekansonderwijs, met wat vertraging zal ze toch binnen een haar haar diploma halen. Wat is nu het geheim van het succes? Modulair onderwijs. Dit is het uitgangspunt van het volwassenen onderwijs en zit met het puntensysteem nu ook ingebed in het hoger onderwijs. Modulair onderwijs biedt puberende jongeren de mogelijkheid om het even wat zachter aan te doen, zonder hun traject volledig te moeten verlaten. Bovendien vermijdt dit het -alles of niets-gevoel, dat op jonge leeftijd zo fnuikend is. Ben je geslaagd voor je taalvakken, maar doe je wat langer over wiskunde en chemie? So what! Als je het hele traject uiteindelijk maar kan afmaken,toch? Waarom bedenkt men dat nu niet voor secundair onderwijs, waar net die uitval zoveel slachtoffers maakt. Breng eens een werkbezoek aan Tweedekansonderwijs: Daar zitten steeds meer jongeren die 'gewacht' hebben tot ze 18 waren om dit te kunnen aanvatten en informeer eens naar het slaagpercentage, wetende dat de meeste jongeren dit onderwijs combineren met een huishouden, kinderen, een deeltijdse baan... Als we nu al eens in elke provincie één of twee scholen hadden die modulair werken, kunnen we het inderdaad eens over kansen, ipv problemen gaan hebben!
-
Jan Vandaele schreef
"Op deze leeftijd zijn scholieren doorgaans nog meegaand en open genoeg om de stof zonder morren te verwerken, al dan niet met extra hulp. " Zo open en meegaand zijn ze op die leeftijd niet hoor, eerder het tegenovergestelde, voor de rest volledig eens met het idee mits er voldoende geld gestoken wordt in de nieuwe technologieën. Er is mijns inziens een groot verschil tussen de verschillende scholen qua uitrusting en keuze voor de nieuwe technologieën (computers en al wat daar rond hangt). Sommige scholen bevinden zich op dat vlak nog in het stenen tijdperk. Een ander puntje wat ik wil vermelden dat in het huidige systeem eigenlijk de eerste twee jaar gemeenschappelijk zijn maar dat er te weinig TSO inzit. De gemeenschappelijke richting is gewoon opgeschoven naar meet ASO en de kinderen of jongeren die eerder technisch in elkaar zitten staan nu de eerste twee jaren in de kou en horen nergens bij, eigenlijk is het in de praktij nu kiezen tussen beroeps en ASO. Nog een puntje van kritiek op huidig systeem is dat de technische richtingen veel te theoretisch zijn, laat die mannen of vrouwen hun theoretische technische kennis veel meer toepasen, laat hen dingen maken en laat hen experimenteren. (Mythbusters, Scrapheap challenge...) . Laat mannen van het beroeps ook samenwerken met het technische. De beste techniekers die ik ken zijn jongens die zoon waren van zelfstandigen (garagisten, fietsenmakers, loodgieters, schrijnwerkers enz) en die van jongsaf bij hun ouders in den atelier mochten experimenteren en aanrommelen. Die gasten ademen techniek, zijn van alle markten thuis en kunnen gelijk waar aan het werk (zelfstandig of loondienst). Zo'n mensen hebben we nodig (denk ik). Nu heb ik de indruk dat we gewoon 'brave' werknemers afleveren in het technisch en beroepsonderwijs die maar op 1 specialisatie gevormd zijn, dus weinig flexibel op de steeds maar vlugger veranderende arbeidsmarkt. Zo krijg je ook de nu steeds voorkomende tekorten en (of) overschotten van bepaalde kwalificaties op onze arbeidsmarkt.