Levensbeschouwingen in ons onderwijssysteem
Het onderwijssysteem is verdeeld in 3 koepels: Katholieke net, OVSG (Steden en Gemeenten) en Gemeenschapsonderwijs. Het grote onderscheid tussen het katholieke net en het GO! / OVSG is het pluralisme. Met andere woorden: een vrije keuze van religie en levensbeschouwing.
De laatste jaren is duidelijk geworden dat de tegenstellingen in de religies steeds vaker een conflict als resultaat hebben. Is het daarom geen goed idee om de levensbeschouwelijke vakken af te schaffen en te vervangen door een soort van maatschappij-leer? Normen en waarden van onze maatschappij, politieke ideologieën, historische kritiek...het kan allemaal een plaats krijgen in dit vak.
Het geloof is een eigen keuze en kan dus (indien gewenst) buiten de school beleden worden, niet? Het kan toch niet zijn dat in de lessen Katholieke godsdienst wordt verteld dat holebi-zijn niet kan, dat euthaniasie en abortus 'not done' is en dat dit tegelijkertijd wel in onze wetgeving staat ingeschreven in onze wetgeving? Ik steel niet van mensen omdat dat gewoon niet mag en niet ok is, niet omdat dat niet mag van de één of andere religie.
Zou het dan niet beter zijn om te leren "samen te leven" volgens geldende waarden en normen dan elk te volharden in het eigen "grote gelijk"?
-
Stephan Fiers schreef
Ter info: ik ben 29 jaar en sta in het onderwijs...
Het gaat hem niet om het feit waar het christelijke geloof wel of niet voor staat. Daarover werden al polemieken genoeg gecreëerd. Het is wel tekenend (en dat is geen verwijt) dat dit voorstel als "anti-christelijk" wordt bestempeld...het gebeurt bij elk debat dat wordt gevoerd waar het religies links of rechts mee te maken hebben.
Waar het me wel om gaat is het feit dat religie een zeer persoonlijke keuze is en vaak een keuze is waar de ouders een beslissende rol in spelen. Waarom moet dat dan op school worden gegeven? Heeft een school niet de rol om leerlingen kritisch, zelfstandig en verdraagzaam te kunnen loslaten in de samenleving? Het kritische, neutrale aspect kan je niet verkrijgen door te starten vanuit een "religieus kader". Daarom pleit ik voor een soort van "maatschappelijke vorming" of "maatschappij-leer" (citaat: ik steel niet omdat ik dat niet ok vind, niet omdat het niet mag van "mijn religie"). Je kan als school toch niet verwachten dat een leerling de eindtermen aardrijkskunde/biologie haalt (waarin de evolutietheorie wordt verteld) en tegelijkertijd in een vak als "katholieke godsdienst / islam / boeddhisme" waar diezelfde theorie wordt ontkent.
OK dat het niet letterlijk wordt genomen in België maar argumenten tegen abortus, tegen het homo-huwelijk, tegen euthanasie worden in enkele van de levensbeschouwelijke vakken nog steeds verkondigd, dit terwijl het wel wettelijk mogelijk is in België...
-
Gert schreef
Er wordt niet verteld in de religie lessen dat "holibi-zijn" niet kan... Ik weet niet van welke tijd jij bent maar de bijbel, het christelijk geloof wordt in de godsdienst lessen in belgië niet letterlijk genomen.